Nasz Blog
W kategorii Efektywne linkowanieLinkowanie zewnętrzne czyli podstawy linkbuildingu
Data publikacji: 09.08.2022
W artykule tym odpowiadam na podstawowe pytania związane z budowaniem linków zewnętrznych.
Co to jest tworzenie linków?
Tworzenie linków (inaczej linkbuilding) to działania związane z pozyskiwaniem linków do konkretnego dokumentu (strony, podstrony) z innych witryn internetowych. Istnieją strony, które umożliwiają zakup linków, a nawet utworzenie linków za darmo. Ciekawe linki możesz na przykład kupić w Sklepie SEO topx.pl. Ten sam sklep internetowy proponuje też jeden pakiet do linkowania za darmo (dokładnie 10 linków za darmo). Oczywiście jest to tylko przykład. Ofert na kupno linków jest mnóstwo, mnóstwo jest też na przykład darmowych katalogów stron.
Innym sposobem pozyskiwania linków (tak zwany naturalny sposób) jest budowanie ciekawych treści do których inni użytkownicy internetu sami chętnie będą tworzyć linki. Takie linki są najlepsze, ale ciężkie do uzyskania.
Co to są linki SEO czyli linki zewnętrzne?
W zasadzie na to pytanie odpowiedziałem już wyżej. Linki SEO wykorzystywane są zwykle przez specjalistów SEO w celu podniesienia rankingu danej strony internetowej na założone słowa kluczowe. Budowanie sieci klikalnych odnośników to tak zwany link building. Linki zewnętrzne to linki budowane na innych domenach. Często można spotkać się z nazwą external linking z angielskiego oznaczającą dokładnie linki zewnętrzne.
A co to jest link, jak technicznie dodać link do strony HTML?
W zasadzie można na to pytanie szybko odpowiedzieć, jest jeden prosty kod do wstawienia:
<a href="http://nazwadomeny.pl/nazwadokumentu">Nazwa anchor tekstu</a>
Po kliknięciu w "nazwę anchor tekstu" użytkownik jest przenoszony na adres podanego dokumentu w atrybucie href.
Zamieszczenie linka na stronie zewnętrznej często nazywane jest wysłaniem linka lub jego publikacją.
Hiperłącze – zamieszczone w dokumencie elektronicznym odwołanie do innego dokumentu lub innego miejsca w danym dokumencie. Uaktywnienie hiperłącza może nastąpić poprzez kliknięcie lub najechanie kursorem na element, który nazywany jest kotwicą. Powoduje to wyświetlenie docelowej informacji (źródło: Wikipedia).
Czy linkbuilding wpływa na SEO?
Po co budować linki zewnętrzne? A właśnie z tego powodu, że mają one ogromny wpływ na SEO (obok tego, że linki mogą przenosić użytkowników internetu na Twoją stronę). LinkBuilding wpływa na SEO, są istotne w budowaniu autorytetu strony i mają ogromny wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Czyli mówiąc najprościej jak się da: linki mają wpływ na pozycjonowanie.
Skąd pozyskać linki do kampanii SEO?
Metody na pozyskanie linków zewnętrznych są bardzo zróżnicowane. Chyba najbardziej popularne w SEO są:
- Artykuły gościnne i sponsorowane
- Wpisy w katalogach stron
- Wpisy w wizytówkach NAP
- Ogłoszenie z linkiem
- Komentarze
- Fora internetowe
- Banery reklamowe
- Prywatne zaplecza SEO
Gdzie kupować linki?
Powstało bardzo dużo platform internetowych (serwisów internetowych), które ułatwiają, a czasem nawet automatyzują pozyskanie linków. Platformy do zakupu linków na które warto zwrócić uwagę to:
- Linkhouse
- TopX
- Whitepress
- LinkTak
- Marketin9
- Reachbloger
Monitorowanie zdobytych linków
Jeśli chcesz się dowiedzieć ile linków prowadzi do Twojej strony, to musisz skorzystać z narzędzi zewnętrznych monitorujących linki. W przypadku własnej strony najlepiej skorzystać z narzędzia udostępnionego przez Google Search Console:
W przypadku stron internetowych do których nie masz dostępu (np. strony konkurencji) możesz skorzystać z innych narzędzi monitorujących linki w internecie. Są to między innymi:
- Ahrefs
- Znajo (monitoruje polskie strony, jest darmowy)
- Majestic
- Semrush
- MOZ
To przykład sprawdzenia jednej z domen w systemie znajo:
Jak sprawdzić jakie linki prowadzą do strony?
Sposobami wyżej opisanymi sprawdzisz nie tylko ilość linków, ale sprawdzisz także jakie linki i skąd prowadzą.
Jak sprawdzić ile osób kliknęło w link?
Są sposoby na to, by monitorować każde kliknięcie w utworzony przez Ciebie link. W takim przypadku należy wcześniej utworzyć skrót odnośnika za pomocą jednego z dostępnych skracaczy linków, przykładowo bit.ly. Wtedy masz dostęp do statystyk. Innym sposobem jest korzystanie z dokładnych statystyk udostępnianych przez Google Analytics (Pozyskanie -> Przegląd -> Referral):
Podsumowanie
Starałem się tutaj przedstawić informacje o linkowaniu w prosty sposób odpowiadając na najczęściej zadawane pytania przez początkujących linkbuilderów :) Mam nadzieję, że pomogłem. O szczegóły pytaj w komentarzach.