Nasz Blog
W kategorii Inne narzędzia SEOParametry ahrefs - Domain Rating i Referring Domains
Data publikacji: 12.05.2022
Z pewnością zauważyłeś, że w naszym sklepie SEO posługujemy się parametrami z serwisu ahrefs.com (taka mała promocja ahrefs). Są to odpowiednio Domain Rating (DR) i Referring Domains (RD). Co oznaczają te parametry? Wyjaśniam poniżej. Ale na początek... co to w ogóle za serwis ahrefs.com?
Ahrefs.com
ahrefs.com kojarzy się w branży przede wszystkim jako baza informacji o backlinkach (linkach zwrotnych). Można tam wprowadzić adres strony (nawet za darmo), by uzyskać listę linków prowadzących do strony. ahrefs.com ma bardzo aktywne boty zbierające informacje o backlinkach.
Ale tak naprawdę ahrefs.com to kompleksowy zestaw narzędzi SEO, które umożliwiają między innymi audyt i optymalizację stron, analizę konkurencji, odnajdowanie słów kluczowych, śledzenie postępu w rankingu oraz obserwowanie rang.
Referring Domains - RD
Parametr RD to po prostu ilość domen, z których prowadzą linki do strony. To prosty parametr, który mówi o ilości, ale nic o jakości tych linków. W odróżnieniu od kolejnego parametru, czyli Domain Rating. Tak czy siak parametr RD niekoniecznie odzwierciedla faktyczną ilość backlinków (dlaczego tak się dzieje tłumaczę niżej przy Domain Rating).
Domain Rating - DR
W zasadzie już wyżej napisałem czym jest DR - to po prostu określenie jakości linkowania wg. ahrefs.com. Jakość linkowania określana jest w skali 0-100. Z doświadczenia mogę napisać, że parametr DR na poziomie 10-20 to już dość przyzwoity wynik.
Oczywiście nie można ślepo ufać parametrowi DR (oraz RD) w kontekście pozycjonowania strony w wyszukiwarkach (np. Google). Parametr DR może być wysoki, a strona może być w skrajnych przypadkach zbanowana w Google. Z drugiej strony parametr DR może być równy zero (jak i RD), a strona może być bardzo mocna w Google. Może się tak stać dlatego, że Google posiada własne boty, a ahrefs.com nie ma dostępu do danych zebranych przez boty Google (i odwrotnie). I to nie tylko dlatego, że jeden z botów nie zdążył jeszcze wejść na stronę z zamieszczonym linkiem. Powszechne są przecież praktyki blokowania botów danego typu. Na przykład blokuje się boty ahrefs.com choćby w celu uniemożliwienia śledzenia backlinków przez konkurencję (np. z zaplecz SEO) lub po prostu w celu oszczędzenia serwera (zmniejszenie obciążenia, bo boty ahrefs potrafią dać czadu i szybko indeksować zawartość stron).