Nasz Blog
W kategorii Sprzedaż internetowaWłasny sklep VS marketplace
Data publikacji: 29.08.2022
Sprzedaż internetowa jest coraz trudniejsza. A to ze względu na ciągle rosnącą konkurencję i pojawiające się nowe kanały sprzedaży. Decydując się na sprzedaż przez internet należy się zdecydować jakimi kanałami będzie prowadzona działalność. Wybór jest naprawdę ogromny. Można postawić na własny sklep internetowy, można postawić na marketplace (np. typu allegro.pl lub jakiś marketplace branżowy). Co wybrać? To trudne pytanie, jednak odpowiedź powinna się już znaleźć na poziomie biznesplanu. Panowie i Panie, najważniejszy jest biznesplan.
Kilka najpopularniejszych marketplace
Allegro.pl – czy potrzeby tu jest komentarz?
Amazon.pl – na polski rynek wszedł nie tak dawno temu, ale już może stanowić ciekawą alternatywę dla allegro.pl
Ebay.pl – oferty obejmują cały świat, jest to platforma dość podobna do allegro (a może to bardziej allegro jest podobne do ebay?).
Shopee - platoforma rodem z Singapuru, na polski rynek weszła z przytupem inwestując ogromne pieniądze w marketing.
Są też platformy bardziej branżowe takie jak na przykład etsy.com.
Przyjrzyjmy się na początku różnicom pomiędzy własnym sklepem internetowym a marketplacem.
Koszty - własny sklep VS marketplace
Jakie są koszty założenia i prowadzania własnego sklepu? Tu można wymienić kilka stałych kosztów: koszt domeny, koszt serwera, ewentualny koszt administratora, koszt marketingu. Na początek oczywiście całą platformę sklepu trzeba zainstalować, spersonalizować, skonfigurować. To są koszty rzędu kilku tysięcy złotych co najmniej na start. Koszt domeny i serwera to kilkaset złotych rocznie, największe będą koszty marketingu. Na początek na pewno trzeba zainwestować w Google Ads (specjalista + koszt samej kampanii), trzeba też równolegle zainwestować w specjalistę SEO (to koszt kilkaset i więcej złotych miesięcznie). Dodatkowym kosztem jest zwykle prowizja za szybkie płatności (ktoś sobie wyobraża sklep internetowy bez szybkich płatności). To zwykle 2% prowizji od wartości sprzedaży, ale można się o to indywidualnie targować (szczególnie przy sprzedaży na niskich prowizjach lub przy wielkich obrotach).
A koszty w marketplace? To w sumie ewentualne koszty wystawiania przedmiotów na sprzedaż lub/i koszty prowizji od sprzedaży. Zwykle będzie to od kilku do 10% ceny sprzedaży. Inne koszty będą powiązane z dodatkowymi opcjami na przykład wyróżniania/promocji własnych ofert. Na przykład allegro.pl obecnie nie pobiera opłat za wystawianie przedmiotów, pobiera prowizje od ewentualnej sprzedaży i oczywiście opłaty za wyróżnienia/reklamę ofert. To na głowie marketplace'u jest dbanie o marketing, więc tutaj sprzedający nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. W przypadku marketplace'u mamy do czynienia z niższą opłatą startową i odchodzą tu koszty marketingu (poza kosztami promocji w ramach marketplace'u).
Dotarcie do klientów - własny sklep VS marketplace
Tu bezsprzecznie w początkowej fazie sprzedaży wygrywa marketplace. Korzystając z platform typu marketplace nie musisz się martwić o klientów. Marketplace zwykle cechuje się bardzo dużą ilością kupujących, wystarczy czasem wystawić ofertę i już można cieszyć się ze sprzedaży i to czasem niemałej.
We własnym sklepie internetowym będzie to wyglądało całkiem inaczej. Po wystawieniu oferty na sklep internetowy sprzedawca nie ma co liczyć na klientów, o ile wcześniej nie zadba o to, by ten klient w sklepie się pojawił. To właściciel sklepu internetowego musi zadbać o cały marketing, a to nie jest ani proste, ani tanie. Właściciel sklepu musi zainwestować w reklamy różnego typu jak i w pozycjonowanie. Skuteczność ściągania klientów do sklepu będzie zależała od jakości marketingu i pozycjonowania.
Inne zalety i wady własnego sklepu i marketplace
Korzystając z własnego sklepu internetowego jesteś na własnym podwórku i sam ustalasz zasady na nim panujące. Masz tam nieograniczoną możliwość prezentacji oferty i własnej firmy. Zwykle marketplace ma pod tym względem spore ograniczenia.
We własnym sklepie nie masz... ofert konkurencji. Nie musisz więc walczyć ceną. Tak, w popularnych platformach marketplace jesteś zmuszony walczyć obniżając ceny do poziomu konkurencji - szczególnie w przypadkach, gdy takie same produkty sprzedawane są też przez innych użytkowników.
Z drugiej strony marketplace cieszy się zwykle sporym zaufaniem kupujących ze względu na różne programy ochrony. Platformy marketplace to łatwiejsza opcja sprzedaży produktów online.
Wnioski
Oba rozwiązania mają zalety i wady, z tego to powodu warto rozważyć wprowadzenie tych dwóch kanałów sprzedaży. W przypadku marketplace nie musisz ograniczać się do jednego. Warto postawić na dywersyfikację sprzedaży. Polegając jedynie na jednym marketplace w przypadku problemów ze współpracą tracisz cały kanał sprzedaży, a więc kładziesz swój biznes na deski. Pamiętaj, że bezpieczniej będzie na własnym podwórku, mimo że jest to trudniejszy sposób prowadzenia sprzedaży internetowej.