Nasz Blog
Jak za darmo sprawdzić ruch na stronie?
Data publikacji: 16.09.2022
Strategia linkowania w wielu przypadkach bywa różna. Czasem kupujemy linki tylko i wyłącznie w celu wzmocnienia PageRank strony. Ale czasem naszym głównym celem umieszczenia linku jest odesłanie użytkowników do źródła. W pierwszym przypadku nie zwracamy uwagę na ruch na stronie, w drugim przypadku jest to w sumie najważniejszy wskaźnik. Jak go sprawdzić dla dowolnie wybranej strony i to za darmo?
Po co mi informacja o ruchu na stronie?
Zasięg reklamy
Po pierwsze w przypadku zamieszczenia na stronie reklamy (link, baner, artykuł) możemy oszacować ilość odsłon i dodatkowo ilość przejść przez link/baner na stronę docelową (zakładając jakiś realny CTR). Czyli krótko mówiąc znając ruch na stronie znamy też zasięg reklamy.
Wartość reklamy
To proste: od wielkości (i rodzaju) ruchu na stronie będzie zależała cena zamieszczenia reklamy. Wielkość ruchu to jeden z czynników, który pomoże w ocenieniu opłacalności danej reklamy. Szacując zasięg reklamy jesteśmy też w stanie oszacować czy dana reklama jest opłacalna.
Problemy strony w Google
Patrząc na zmiany wielkości ruchu w czasie można z dużym prawdopodobieństwem ocenić, czy strona nie została w jakiś sposób ukarana przez algorytmy Google. W przypadku zamieszczania linków w celu przekazania PageRank jest to ważna informacja, wręcz kluczowa.
Skąd wziąć informację o ruchu?
Bezpośrednio od wydawcy
Kupując reklamę na stronie możesz wprost zapytać jej właściciela o wielkość i rodzaj ruchu. Może on na przykład udostępnić Ci statystyki (np. Google Analytics) w celu potwierdzenia ruchu. To w sumie najbardziej realne źródło informacji. Ale zapytanie o ruch na przykład kilkudziesięciu wydawców będzie dość kłopotliwe, stąd warto znać jakąś metodę, która wstępnie i bez zbędnych formalności oszacuje nam ruch.
SemStorm
SemStorm to serwis w którym po założeniu konta otrzymujesz dostęp do podstawowych statystyk domen. Wystarczy podać adres strony, by dowiedzieć się o jej szacowanym ruchu z wyszukiwarki Google. Skąd Semstorm zbiera informacje o ruchu, w jaki sposób to szacuje? Otóż Semstorm monitoruje w Google pozycje na miliony fraz i na podstawie pozycji na konkretne słowo kluczowe robi estymację ruchu (znając ilość miesięcznych zapytań na daną frazę i pozycję).
Oto jak wygląda przykładowa informacja o ruchu w SemStorm:
Na wykresie widzimy zmiany w czasie od 2015 roku (czas powstania serwisu Semstorm?). Szacowany ruch na stronie i4a.pl to 375 użytkowników miesięcznie. Odczyt danych prezentowanych przez Semstorm jest dość łatwy, nie powinien sprawiać problemów.
Wady Semstorm:
- szacunkowa wartość ruchu z Google
- mierzenie ruchu tylko z Google
Zalety Semstorm:
- możliwość oszacowania ruchu bez dostępu do webmastera danej strony
- informacje o ilości słów kluczowych w wyszukiwarce
- informacje o zmianach rankowania w Google w czasie od 2015 roku
- możliwość rzucenia okiem na statystyki za darmo
Semstorm posiada jeszcze wiele innych zastosowań, może służyć między innymi do śledzenia słów kluczowych konkurencji, ale o tym może innym razem :)